Vuoden Aikuinen Liiketalouden Osaaja

Vuoden Aikuismerkonomi -kilpailu uudistui vuonna 2012 ja tuolloin kilpailtiin ensimmäistä kertaa Vuoden Aikuinen Liiketalouden Osaaja -tittelistä. Nyt kilpailu järjestetään jo 13. kertaa. Kansalliseen kilpailuun odotetaan jälleen tasokkaita osallistujia useasta oppilaitoksesta eri puolelta Suomea.

Vuoden Aikuinen Liiketalouden Osaaja -kilpailun järjestää Liiketalouden Liitto LTA ry. yhdessä Kaupallisen Opetuksen Edistämisliitto KOEL:in ja Liiketalouden tutkintotoimikunnan kanssa. Kilpailun tarkoituksena on lisätä aikuiskoulutuksen sekä erityisesti merkonomikoulutuksen ja merkonomiosaamisen arvostusta sekä tukea ja kannustaa aikuisopiskelijoita.

Kilpailuun voivat osallistua liiketalouden perustutkinnon, merkonomin näyttötutkintona suorittaneet aikuisopiskelijat. Kilpailuun osallistutaan oppilaitoksittain siten, että liiketalouden opettajat valitsevat näyttötutkinnon suorittajista enintään kolme oppilaitoksen edustajaa esitettäväksi Vuoden Aikuiseksi Liiketalouden Osaajaksi. Jokaisesta ehdokkaasta lähetetään arvosteltavaksi portfolio, jolla osoitetaan kilpailijan osaaminen jäsennellysti jokaisen arviointikriteerin mukaisesti perusteltuina.

Palkinnot

Kilpailussa on tavoittelemisen arvoiset palkinnot, sillä voittaja palkitaan Liikesivistysrahaston Liiketalouden Liiton rahaston 1100 euron apurahalla ja Viking Linen luksusristeilyllä aterioineen (Hki - Tukholma- Hki). Toiseksi tullut palkitaan 600 euron apurahalla ja kolmanneksi tullut 300 euron apurahalla. Myös kaikkien kilpailussa sijoittuneiden opiskelijoiden ohjaajat palkitaan apurahoin.

VALO-voittajat

Vuoden Aikuinen Liiketalouden Osaaja -kilpailussa ensimmäisen sijan saavuttaneet

2016 Kaarina Nieminen, Luksia

2014 Joni Niittyvuopio, MERCURIA

2013 Juha Launamo, MJK-instituutti

2012 Elina Paavola, Jyväskylän aikuisopisto

2011 Sami Strömberg, MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos

2010 Anne Ikonen, Luksia

2007 Satu Forsman, MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos

2006 Pirjo Hellsten-Leppänen, MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos

2004 Susanna Pohjonen, MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos

2003 Aila Pätiälä, MJK-instituutti

2002 Sanna Lötjönen, Savonlinnan aikuiskoulutuskeskus

2001 Jari Suomalainen, Keravan ammattiopisto ja Hanna-Maija Mäntynen, MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos

Lisätietoja kilpailusta voi kysyä liiton toimistosta.